Przed rozpoczęciem roku szkolnego sporządzam sobie listę celów kształcenia związanych z wybraną partią materiału dla dzieci 6-letnich. Do każdego z celów opracowuję zadania kryterialne pozwalające ocenić poziom opanowania celów kształcenia. Opracowuję również sprawdziany pozwalające oszacować poziom wyjściowy. Po I semestrze przeprowadzam ponownie zestaw ćwiczeń sprawdzający dla dzieci sześcioletnich. Następnie analizuję wyniki na dwóch poziomach: dla całej klasy i dla poszczególnych uczniów.
Analiza dla całej klasy zawiera profil wyników oraz komentarz. W komentarzu opisuję: · typowe trudności w opanowywaniu celów kształcenia (trudności dotyczące większości lub znacznej grupy dzieci) · plan działań zaradczych dla klasy
Analiza dla poszczególnych dzieci zawiera profil wyników oraz komentarz. W komentarzu opisuję: · trudności w opanowaniu celów kształcenia swoiste dla danego ucznia (inne od trudności typowych) · plan działań zaradczych dla dziecka
Zadania kryterialne pozwalające ocenić stopień opanowania przez dzieci celów
- Analiza całej klasy
Klasa O b, n=24 (wynik wstępny))
cel kształcenia
liczba punktów do uzyskania procent uzyskanych punktów prawidłowo mówi
417 72 % dokonuje analizy sylabowej 132 79 % dokonuje analizy głoskowej 203 47 % dokonuje syntezy głoskowej 93 65 % dobiera rymy 108 90 % zna dni tygodnia i pory roku 105 55 % ma orient przestrzenną 237 66 % rozróżnia kolory191 99 % ma ustaloną lateralizację 9
37 % zna cyfry oraz dokonuje działań matematycznych 480 62 % zna litery 479 42 % potrafi czytać
145
15 %
Klasa O b, n=24 (wynik końcowy)
cel kształcenia
liczba punktów do uzyskania procent uzyskanych punktów
prawidłowo mówi
576
87 % dokonuje analizy sylabowej 168 99 % dokonuje analizy głoskowej 432 88 % dokonuje syntezy głoskowej 144 90 % dobiera rymy 120 96 % zna dni tygodnia i pory roku 192 84 % ma orientację przestrzenną 360 84 % rozróżnia kolory192 99 % ma ustaloną lateralizację 24
67 %
zna cyfry oraz dokonuje działań matematycznych 768 79 % zna litery 1152 77 % potrafi czytać
936
80 %
Ogólnie ilość punktów do zdobycia: 5064.
Analizując profil wyników dla całej klasy, to we wszystkich założonych celach kształcenia nastąpił wzrost.
1. W zakresie czytania + 65% 2. Analiza głoskowa + 41% 3. Znajomość liter + 35% 4. Poziom lateralizacji + 30% 5. Znajomość dni tygodnia oraz pór roku +29% 6. Synteza głoskowa +25% 7. Analiza sylabowa + 20% 8. Orientacja przestrzenna + 18% 9. Umiejętności matematyczne + 17% 10. Wymowa + 15% 11. Dobieranie rymów + 6% 12. Kolory 0%
Ogólny wzrost wyników całej klasy nastąpił o 32%.
Myślę, że po całym roku edukacji w klasie zerowej uda się w pełni zrealizować wszystkie cele. Mogę sobie pozwolić na tak optymistyczna prognozę po analizie wyników wstępnych i końcowych. Po przeprowadzeniu zajęć w pierwszym semestrze w grupie dzieci 6-letnich mogę stwierdzić, iż klasa ma najwięcej trudności z poziomem lateralizacji, choć zauważyłam wzrost o 30 % . Najmniejszy wzrost nastąpił w zakresie rozróżniania kolorów (0 %), ale klasa w badaniach wstępnych osiągnęła najwyższy wynik.
Plan działań zaradczych: · usprawnianie poziomu laterlizacji · ćwiczenie pamięci słuchowej (odtwarzanie wystukanego rytmu · ćwiczenia słuchu fonematycznego (wyodrębnianie głosek w wygłosie) · kinezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Profile dla poszczególnych uczniów
Marcel (wynik wstępny)
cel kształcenia
procent uzyskanych punktów różnica % prawidłowo mówi
100
+ 28 %
dokonuje analizy sylabowej
86 %
+ 7 %
dokonuje analizy głoskowej
60 %
+ 13 %
dokonuje syntezy głoskowej
67 %
+ 2 %
dobiera rymy
100 %
+ 10 %
zna dni tygodnia i pory roku
50 %
- 5 %
ma orientację przestrzenną
73 %
+ 7 %
rozróżnia kolory
100 %
+ 1 %
ma ustaloną lateralizację
0 %
- 37 %
zna cyfry oraz dokonuje działań matematycznych
62 %
0 %
zna litery
8 %
- 34 %
potrafi czytać
0%
- 15 %
Marcel (wynik końcowy)
cel kształcenia
procent uzyskanych punktów różnica % prawidłowo mówi
100 %
+ 13 %
dokonuje analizy sylabowej
100 %
+ 1 %
dokonuje analizy głoskowej
83 %
+ 5 %
dokonuje syntezy głoskowej
100 %
+ 10 %
dobiera rymy
100 %
+ 4 %
zna dni tygodnia i pory roku
87 %
+ 3 %
ma orientację przestrzenną
100 %
+16%
rozróżnia kolory
100 %
+ 1 %
ma ustaloną lateralizację
100 %
+ 33 %
zna cyfry oraz dokonuje działań matematycznych
81 %
+2%
zna litery
21 %
-56%
potrafi czytać
31 %
-49%
Trudności typowe dla ucznia: · Znajomość liter · Umiejętność czytania
W ten oto sposób opracowuję dla rodziców wyniki osiągnięć dzieci. Daje to możliwość szczegółowego przeglądu osiągania zaplanowanych celów i opracowanie kolejnych.
Katarzyna Galla nauczyciel Przedszkola nr 5 w Grodzisku Mazowieckim
|